Nákup nebo služba? Přiznávám, chyboval jsem.


Velmi dlouho jsem byl nakloněn nákupu zboží před pořízením jako součást nějaké služby. Chtěl jsem vlastnit, být ujišťován, že je to moje a byl jsem hluboce přesvědčený, že se vlastnictví určitě vyplatí. Dříve, nebo později.

Kolega to viděl jinak, nevlastnit nic, všechno jen užívat. Diskutovali jsme o tom, sami začínali poskytovat stále více produktů jako službu a můj pohled na věc se začínal měnit.



A musím konstatovat, že jsem nakonec obrátil jak ten Ferdyš Pištora - produkt jako služba má opravdu nesporné výhody. Je pravda, že za určitý čas součet poplatků za službu převýší nákupní cenu, ale nákupní cena může být jen zlomkem celkem vynaložených nákladů.

Podívejme se na to například z pohledu zálohování.

Koupě
  • Nejprve musím zjistit, co chci zálohovat a jak potřebuji zálohovat, co potřebuji obnovit, jak potřebuji obnovit a za jak dlouho.

  • Musím si vybrat zálohovací software, který bude splňovat mé požadavky a to i do budoucna, minimálně na 5 let. K tomu musím vybrat vyhovující hardware s výhledem na 5 let. Vše musím mít dobře naplánovat, jinak se mi může stát, že zálohovací řešení buď naddimenzuji a potom zbytečně vyhodím peníze, nebo poddimenzuji a budu muset koupit jiné řešení a opět vyhodím peníze.

  • Vše musím koupit – software, hardware, maintenance na software (Většinou obsahuje podporu v Aj a nárok na nové verze) a záruku na hardware. Veškerý nakoupený hardware a software  musím zavést do majetku a postupně odepisovat po dobu x let.

  • Pokud sám nerozumím kupovanému hardware a software, musím si zaplatit službu na jejich instalaci a konfiguraci, nebo se všechno naučit.

  • Stejně tak v běžném provozu musím umět zálohovat, obnovovat, rekonfigurovat, aktualizovat a udržovat v provozu. Všechno také musím pořád kontrolovat, abych měl jistotu, že jsou zálohy v pořádku. Nebo si zase musím zaplatit někoho, kdo to bude dělat za mě.

Služba:
  • Nejprve musím zjistit, co chci zálohovat a jak potřebuji zálohovat, co potřebuji obnovit, jak potřebuji obnovit a za jak dlouho.

  • Musím si vybrat poskytovatele služby BaaS

  • Platit pravidelně za službu dle mé potřeby.  Pokud se mé potřeby zvýší, budu platit víc, pokud se sníží, budu platit mémě. Když nebudu spokojen můžu jednoduše a rychle odejít jinam.


A ve finále zjístímě, že nákup služby je daleko výhodnější právě díky přidané hodnotě kterou dostáváme ve formou servisu. Produkt jako služba totiž není pronájem,  poskytovatel by se o nás měl kompletně postarat, poskytnout svoje know-how a tím šetřit náš čas. Právě ten čas, který se stále ve většině firem do celkových nákladů nepočítá.

Ovšem když se na to podívám z pohledu prodejce:
Když prodám software a hardware inkasuji marži, vydělám hned a mám své jisté. Pak si nechám zaplatit instalaci, paušál za dohled, poplatky za aktualizace a rekonfiguraci, každoroční maintenance a prodlužování záruk na hardware… A nemusím za nic ručit, všechno vlastní zákazník… No nevím, jestli bych ten článek neměl nakonec přepsat…

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

COMMVAULT - Nové licencování

COMMVAULT - Jak funguje archivace?

Office 365 není jen mail, Word a Excel